Vacanță în Albania

Suntem o familie călătoare. Iubim aventura, munții și marea. De mulți ani am fost în Grecia, de obicei tot în alt loc. De fiecare dată ne-am dus fără să avem cazarea aranjată din țară: am preferat să căutam la fața locului ce ne place, ce ni se potrivește (suntem o familie cu 5 copii, nu prea ni se potrivesc multe cazări), să negociem. A fost foarte bine de fiecare dată.

În acest an ne-am decis să încercăm ceva nou. De câțiva ani am tot ochit Albania. O problemă destul de mare a fost faptul că nu am avut pe cine să întrebăm câte ceva despre această țară, neștiind pe nimeni care să fi fost în vacanță în Albania. Mulți nici nu prea știu unde se află această țară. Internetul ne-a ajutat, așa că am zis să ajut și eu cu câteva informații legate de această țară și utile unei eventuale vacanțe pentru doritori.

Primul lucru care m-a frămânat oarecum a fost ceea ce am citit pe wikipedia: 56.7% musulmani. Toți oamenii cu care am vorbit de Albania ne-au întrebat dacă e o țară sigură, dacă nu credem că vom avea probleme. La toți le-am răspuns același lucru: nu știm, vom vedea, riscăm.

Cu 3 ani în urmă l-am cunoscut pe un pastor român, de etnie mahgiară care pe vremea aceea era misionar în Albania și care acum este misionar în Macedonia. L-am sunat să îmi dea detalii, fiind singurul de la care puteam afla informații reale. Am convenit să ne întâlnim în Ohrid, Macedonia, să discutăm. Veștile au fost foarte bune: ne-a spus că în Albania este o trezire spirituală, ca peste 10% sunt creștini practicanți, musulmanii sunt de fapt vreo 25% și nu creeaza deloc probleme, Tirana are sute de biserici carismatice (ei le numesc biserici ale evangheliei depline), și că țara este foarte sigură, subapreciată. Noi nu am văzut în Albania decât vreo 2 moschei (langa Macedonia), dar musulmani/musulmance nu am văzut deloc.

Din păcate au foarte puține autostrăzi așa că ne-a luat 5-6 ore să o străbatem de la o margine la alta, de la Ohrid la Himare. Cei ~1000 km de acasă (Arad) până la Himare i-am făcut în aproximativ 20 de ore, cu opriri destul de multe. Drumurile sunt bune dar aglomerate în zona orașelor. Cel mai șocant lucru a fost stilul de conducere agresiv, în sensurile giratorii nu exista nici o regulă legată de prioritate.

Albania ne-a impresionat pentru zonele turistice nealterate, necomerciale și pentru prețurile mici. Am plătit (Hotel Llazari din Himare, pe Booking) pentru un apartament comparabil cu orice vilă din Grecia, exact jumatate de preț față de Grecia. Pe coasta Adriaticii plajele sunt exact ca și cele din insula Lefkada a Greciei. Pentru noi, Lefkada a rămas în topul locațiilor grecesti, iar coasta sud-vestică a Albaniei nu este mai prejos.

În fiecare zi am vizitat o altă plajă: Himare Beach, Gjipe Beach, Jala Beach, Livadhi, Llamani, Dhermi. Nouă ne-a plăcut cel mai mult Dhermi, dacă ajuneți în zonă, să nu o ratați capătul ei. Dhermi este cea mai lungă plajă a Adriaticii, având 7 km. Plajele au fost la o distanță între 2 si 20 km de hotel, hotelul fiind sus pe un deal. Toate plajele vizitate au apă turcoaz, foarte curată.

În aproape fiecare localitate au câte un castel sau un oraș vechi (vizitați neapărat Himara Castle și Upper Qeparo). Zona este foarte cunoscută pentru livezile de măslini și smochini. Uleiul de măsline din zona este apreciat, din păcate septembrie este o lună nepotrivită pentru a achiziționa ulei, măslinele se culeg ceva mai târziu, iarna. În schimb, am mâncat smochine pe săturate, culese din pomi.

Oamenii au fost ospitalieri peste tot. Puțini dintre ei știu engleză, dar reușești până la urmă să te înțelegi cu toți.

Prețurile în Albania sunt foarte bune, totul este cam cu 15-20% mai ieftin decât în România, în afara de combustibil care e mai scump față de noi și care nu prea se poate cumpăra cu cardul, doar cash. Noi alimentăm de fiecare dată în Macedonia unde motorina costă ~3.6 ron la ei.

Am stat 9 nopți și nu ne-am plictisit deloc. Albania a fost superbă, ne-am propus să ne reîntoarcem să explorăm și alte zone la care nu am ajuns de data asta.

Facebook Comments
Poti da share pe:Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this pageShare on LinkedInShare on StumbleUponShare on Tumblr

2 comentarii la „Vacanță în Albania

1. Bună Cristi! Fain de voi. Avem in Craiova o familie de prieteni credincioși albanezi, medici, care ne-au vorbit despre frumusețea Albaniei. Desi merg deseori în concediu si pot merge cam oriunde, cred ca anual ajung pe litoralul albanez. Doar merg acasă, nu?